گران‌ترین خودروی صفر که بنزین سهمیه‌ای گرفت

سه‌شنبه 18 آذر 1404 - 18:36
مطالعه 2 دقیقه
پژو 207
دولت در یک عقب‌نشینی آشکار، سهمیه بنزین را به خودروهای صفر زیر یک میلیارد تومان بازگرداند. ببینید کدام خودروها مشمول این طرح شدند.

به گزارش زومان، چند روزی بود که بازار خودرو در سکوتی پراضطراب فرو رفته بود. خریداران خودروهای صفر، با کلید در دست و باک خالی، به مصوبه‌ای چشم دوخته بودند که قرار بود کارت سوخت آن‌ها را برای همیشه باطل کند. اما درست در آستانه اجرا، فرمان چرخید. دولت در یک تصمیم فوری، چراغ سبز را به دارندگان خودروهای جدید نشان داد و قصه‌ بنزین سهمیه‌ای، پایانی خوش پیدا کرد.

این اصلاحیه که پاسخی به نگرانی‌های گسترده مردمی بود، یک خط قرمز شفاف تعیین کرد: خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل که قیمت کارخانه‌ای آن‌ها کمتر از یک میلیارد تومان است، از روز شنبه ۲۲ آذرماه، دوباره سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد. این تصمیم، پایانی بر بلاتکلیفی هزاران خریداری بود که در روزهای اخیر، خرید خود را به تعویق انداخته بودند.

کدام خودروها به سهمیه بنزین می‌گیرند؟

اما این مرز یک میلیارد تومانی، چه خودروهایی را در آغوش می‌گیرد؟ زومان با نگاهی به لیست قیمت دو خودروساز بزرگ کشور، نقشه راه جدید بنزین سهمیه‌ای را ترسیم کرد.

در سبد محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌های متعددی همچنان زیر سقف قیمتی یک میلیارد تومان نفس می‌کشند. خانواده سورن با قیمتی بین ۷۹۸ تا ۸۹۲ میلیون تومان و رانا با قیمت ۷۹۷ میلیون تومان، همچنان در لیست دریافت سهمیه باقی می‌مانند.

در سمت دیگر، جوان‌پسندها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ پژو ۲۰۷ دستی با بازه قیمتی ۷۹۷ تا ۸۶۰ میلیون تومان و حتی نسخه اتوماتیک سقف فلزی آن با قیمت ۹۹۳ میلیون تومان، به عنوان گران‌ترین خودروی این لیست، در آخرین لحظه از قطار دریافت سهمیه جا نماند.

دنا پلاس دستی (۹۳۰ تا ۹۷۰ میلیون تومان) و تارا دستی (۹۶۷ میلیون تومان) نیز از دیگر مشمولان این طرح هستند.

در جبهه سایپا، اوضاع حتی اقتصادی‌تر است. ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۴ با قیمت ۷۲۰ میلیون تومان و خانواده کوییک با مدل‌هایی مانند GX L (۷۱۵ میلیون تومان) و LGXR (۷۲۰ میلیون تومان) همچنان در این بازی حضور دارند.

گران‌ترین محصول سایپا در این محدوده، اطلس G مدل ۱۴۰۴ است که با برچسب قیمتی ۸۷۵ میلیون تومانی، با خیال راحت سهمیه خود را دریافت می‌کند.

در نهایت، این تصمیم نشان می‌دهد که بخش خودروهای اقتصادی و میان‌رده، همچنان نبض اصلی بازار را در دست دارد و این چرخش فرمان، بیش از آنکه یک تصمیم فنی باشد، یک پیام سیاسی به بازار و مصرف‌کنندگان بود: صدای شما شنیده شد.

نظر شما درباره این تصمیم دولت چیست؟ آیا خودروی شما هم مشمول این طرح می‌شود؟

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.