یک سیگنال مهم از عمان؛ عبور از تنگه هرمز پولی میشود؟
به گزارش زومان، عمان در پیامی به مقامهای اروپایی تاکید کرد که شرایط در تنگه هرمز دیگر به وضعیت پیش از جنگ بازنمیگردد. این خبر را بلومبرگ به نقل از منابع آگاه منتشر کرد.
بنابر این گزارش، مسقط اعلام کرد که کشتیهای عبوری در آینده ممکن است ملزم به پرداخت هزینههایی برای تردد در این آبراه شوند.
این منبع آگاه از مذاکرات، اظهار داشت که عمان همچنان به قوانین بینالمللی دریانوردی پایبند است. با این حال، دریافت هزینه برای خدماتی نظیر پاکسازی آلودگیهای زیستمحیطی یا راهنمایی و هدایت کشتیها در دستور کار قرار گرفته است.
هنوز جزئیات دقیقی درباره اجباری بودن پرداخت تمامی این هزینهها منتشر نشده است.
خط ارتباطی میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز برقرار شد
از سوی دیگر،شبکه پرس تیوی صدا و سیمای ایران اعلام کرد که مطابق بیانیه پایانی مذاکرات زوریخ که توسط دو میانجی صادر شد، یک خط ارتباطی بین طرفین ایجاد شد.
در این خبر آمده این خط ارتباطی برای جلوگیری از بروز حوداث در تنگه هرمز که ممکن است به درگیری نظامیمنجر شود و اجرای مفاد بند پنج یادداشت تفاهم اسلام آباد، ایجاد شده است.
ایران تاکید دارد مطابق تفاهم، هر نوع عبور از تنگه باید از مسیرهای اعلامیاز سوی ایران انجام شود.
تنگه هرمز که در آبهای سرزمینی ایران و عمان واقع شده، پیشتر همزمان با آغاز جنگ تحمیلی ۳۹روزه علیه ایران تا روز امضای توافق ۶۰روزه توسط روسای جمهور ایران و آمریکا، شاهد محدودیتهایی برای کشتیهای کشورهای متخاصم بود.
تردد کشتیها از این آبراه در آن دوره مشروط به هماهنگی کامل با مقامات ایران و پرداخت هزینه شد.
بر اساس بند ۴ یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا، محاصره دریایی علیه ایران لغو شده است. ایران اعلام کرده که تعهدات خود نسبت به تنگه هرمز را مطابق با بند ۵ این یادداشت اجرا میکند.
نظر شما درباره تغییرات احتمالی در قوانین تردد تنگه هرمز چیست؟