«ترامپ ما را بازی داد»؛ نگاه دبی پس از جنگ ایران
به گزارش زومان، باشگاه گلف بینالمللی ترامپ در دبی با فوارههای پرزرقوبرق، چشماندازهای چشمگیر، و مجموعهای قابلتوجه از کلاههایی که روی آنها نوشته شده «عظمت را دوباره به آمریکا برمیگردانیم»، در نگاه اول همچنان نماد وفاداری به رئیسجمهوری پیشین آمریکا به نظر میرسد؛ اما در بعداز ظهر یکی از روزهای اخیر، در باشگاه این مجموعه، غیبت برخی بیش از همه به چشم میآمد: هواداران دونالد ترامپ.
ساکنان دبی که آنجا بودند، میگفتند تصمیم ترامپ برای آغاز جنگ با ایران و رفتارهای دمدمیمزاج او در جریان این بحران، ثبات امارات متحده عربی را تهدید کرده و نگاه آنها به او را تیره کرده است.
امید اولیهای که در منطقه به عنوان یک متحد مناسب برای کسبوکار و چهرهای باثبات به ترامپ بسته شده بود، برای بسیاری رنگ باخته است.
بهگزارش واشنگتنپست، این دلخوری در حالی برجستهتر شده که مقامهای امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت علنی از انتقاد از ترامپ پرهیز کردهاند و میگویند جنگ، آنها را به تحکیم رابطه با ایالات متحده سوق داده است.
دوستی علنی، نارضایتی پنهان
وقتی محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات، در حاشیه نشست گروه هفت در فرانسه با ترامپ دیدار کرد، از «حمایت» و «تعهد» او نسبت به متحدانش قدردانی کرد؛ ترامپ هم این سیاستمدار اماراتی را «جنگجو» نامید.
اواخر هفته گذشته هم مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا، برای نخستین ایستگاه سفرش به کشورهای خلیج فارس و یک ناهار کاری با رئیسجمهور وارد ابوظبی شد و هنگام ورود از نقش امارات در کنار آمریکا در زمان جنگ تمجید کرد؛ او گفت:
«من کسی را نمیشناسم که در شش ماه گذشته بهاندازه امارات متحده عربی در کنار آمریکا ایستاده باشد. آنها فوقالعاده بودهاند.»
با این حال، تحلیلگران میگویند این موضعگیری دوستانه در سطح علنی، نارضایتی عمیق خلیج فارس از تصمیمگیریهای ترامپ را پنهان میکند.
مقامهای منطقهای فعالانه کوشیدند از جنگ جلوگیری کنند و به آمریکا درباره آغاز آن هشدار دادند.
تغییر موضع نسبت به ترامپ را تنها در سطح حاکمیت محدود نمیشود و در میان ساکنان و فعالان کسبوکار نیز میتوان آن را دید؛ از جمله اومر البوسعیدی ۴۰ ساله که یک تاجر است و گفت: وقتی ترامپ در اولین سفر خارجی مهم دور دوم ریاستجمهوریاش راهی خلیج فارس شد، نسبت به او خوشبین بود.
در مراسم پرزرقوبرقی که ترامپ طی آن از سرمایهگذاریهایی به ارزش ۲ تریلیون دلار در عربستان سعودی، قطر و امارات خبر داد، البوسعیدی که در فلوریدا تحصیل کرده بود، مطمئن بود ترامپ متحد خوبی خواهد بود. او در یک کافیشاپ در دبی گفت:
«من دروغ نمیگویم، امید زیادی داشتم. اما ما را بازی دادند.»
دلخوری پشت درهای بسته
اما جنگ آغاز شد و در پاسخ، ایران بیش از ۲۶۰۰ پهپاد و موشک را به سوی امارات شلیک کرد. در هفتههای نخست این جنگ که با حملات بیسابقه در سراسر منطقه همراه بود، ایران پالایشگاهها، میدانهای نفتی، بنادر و هتلها را هدف قرار داد.
حتی پس از آنکه امضای تفاهمنامه نیز در منطقه همچنان نگرانی زیادی درباره مبهم بودن جزئیات این توافق و اینکه آیا اصلا پابرجا میماند یا نه، وجود دارد.
البوسعیدی، که بنیانگذار شرکت گلوبال پاسیبیلیتیز کانسالتینگ است، گفت در امارات هیجان زیادی درباره ترامپ وجود داشت، بهویژه به خاطر وعدهاش مبنی بر اینکه «رئیسجمهور جنگ نیست».
او گفت: «ما حرفش را باور کردیم.» به گفته او، ترامپ به نظر میرسید پیام روشن امارات درباره ایران را نادیده گرفته است؛ پیامی که از همان ابتدا صریح بود. اما به گفته او، ترامپ «یا محاسبهاش اشتباه بود یا اوضاع را بد فهمید» و اعتماد بسیاری از فعالان تجاری اینجا را از دست داد؛ کسانی که حالا احساس میکنند موفق شدن برایشان دشوارتر خواهد شد.
یکی از آشکارترین نشانههای نارضایتی خلیج فارس، نامه عمومی خلاف الحبتور، میلیاردر اماراتی بود که در فضای مجازی دستبهدست شد و در آن تصمیم «خطرناک» ترامپ برای «کشاندن منطقه ما به جنگ» محکوم شد؛ نامهای که صدای دلخوریهایی شد که پیشتر بیشتر در پشت درهای بسته بیان میشدند.
چارهای جز همکاری با ابرقدرت وجود ندارد
در همین حال، ناصر حسن آلشیخ، تاجر، مقام پیشین دولت امارات و اقتصاددان، گفت رهبران خلیج فارس با توجه به کمکهای امنیتی واشینگتن چاره چندانی جز همکاری با آمریکا ندارند.
این همکاری شامل سامانههای دفاع موشکی پاتریوت خریداریشده از آمریکا است که امارات آنها را در کنار سامانههای تاد به کار میگیرد.
«صادقانه بگوییم، آیا انتخاب دیگری داریم؟ آمریکا همچنان قدرت برتر جهانی است. ما نمیدانیم وقتی ترامپ این جنگ را شروع کرد چه در ذهنش میگذشت، اما میدانستیم پیامدهای بالقوه چیست. و میدانیم که هیچ ناکاوتی در کار نبود.»- ناصر حسن آلشیخ، تاجر، مقام پیشین دولت امارات و اقتصاددان
اندکی پس از آنکه ترامپ همان تفاهمنامه را اعلام کرد، عمر اهلی، ۴۹ ساله و کنترلکننده ترافیک هوایی، گفت هیچکس مطمئن نیست جنگ تمام شده باشد.
«در عرض یک ساعت، ممکن است دوباره شروع شود.»- عمر اهلی، کنترلکننده ترافیک هوایی
او و دوستانش گفتند چندان در سیاست غرق نمیشوند، اما هنوز به ترامپ علاقهای دارند، حتی اگر جنگ باعث شده باشد بفهمند «او دیوانه است». اهلی اضافه کرد: «اما ما هنوز دوستش داریم.»
در باشگاه گلف ترامپ، برتـی جونز، ۲۳ ساله و اهل بریتانیا، میگفت در اصل انتظار داشته ترامپ در حوزه کسبوکار کارهای زیادی انجام دهد، اما حالا اعتمادش را به او از دست داده است. او گفت:
«در بخش کسبوکار، فکر میکردم کارهای زیادی انجام خواهد داد، اما دیگر هیچ اعتمادی به او ندارم.»
نیل راجرز، ۵۷ ساله، و ریچارد لاکینگ، ۴۲ ساله، که هر دو اهل بریتانیا هستند و در دبی رویداد برگزار میکنند، هنگام تمام کردن نوشیدنیهایشان گفتند هرگز از بزرگترین طرفداران ترامپ نبودهاند، اما جنگ همهچیز را بدتر کرده است. راجرز گفت:
«او جنگ را تشدید کرد و بعد بهنظر میرسد کنار کشید.»
شما درباره تغییر نگاه امارات به ترامپ چه فکر میکنید؟