پس از ۱۹۵ روز؛ پزشکیان از ایران خارج شد
مسعود پزشکیان امروز برای نخستین بار پس از ۱۹ آذر ۱۴۰۴ از کشور خارج و راهی پاکستان شد. بهگزارش زومان، در ماههای گذشته و پس از تشدید تنشهای امنیتی، سطح حفاظت از رئیسجمهور افزایش پیدا کرده بود و او هیچ سفر خارجی نداشت. ضمن اینکه بحران دی ماه نیز احتمالا تمرکز پزشکیان را بر داخل معطوف کرده بود.
علاوه بر این ماموریتهای خارجی ایران بدون حضور او انجام میشد. در این مدت، عباس عراقچی و محمدباقر قالیباف برای مذاکرات و رایزنیهای خارجی راهی کشورهای مختلف شدند.
حالا اما پس از حدود ۶ ماه، خود رئیسجمهور در یک سفر خارجی حاضر شده است؛ اتفاقی که میتواند نشانهای از آرامتر شدن فضای امنیتی و بازگشت تدریجی دولت به دیپلماسی مستقیم در سطح عالی باشد. یکی از طولانیترین دورههای غیبت یک رئیسجمهور ایران از سفرهای خارجی در ماههای اخیر به پایان رسید.
سایت ریاست جمهوری درباره این سفر نوشته است:
این سفر در چارچوب سیاست توسعه و تحکیم روابط با کشورهای همسایه و در راستای تقویت همکاریهای مشترک میان تهران و اسلامآباد انجام میشود و وزرای کشور، امور خارجه، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی رئیس جمهور را همراهی میکنند.
نظر شما درباره معنای این سفر چیست؟