بهشت آفتابی دبی تاریک شد

پنج‌شنبه 4 تیر 1405 - 19:00
مطالعه 3 دقیقه
هرمز
دبی تا دیروز پناهگاه آفتابی ثروتمندان جهان بود، اما با گسترش آتش جنگ در منطقه، حالا چمدان‌های لوکس برای خروج همیشگی بسته می‌شوند.
تبلیغات

«ترجمه مطالب از رسانه‌های خارجی به معنای تایید آن محتوا نیست. هدف صرفا اطلاع مخاطب از رویکرد و نگاه رسانه‌های جهان به جنگ کنونی است.»

زندگی در امارات برای سال‌ها شبیه به یک رویای بی‌نقص بود؛ آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و سواحل آرام که نخبگان اقتصادی را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد.

با این حال، اکونومیست می‌نویسد موشک‌ها و پهپادهایی که اکنون بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کنند، این حباب شیشه‌ای را ترک انداخته‌اند. وقتی سایه ناامنی حتی بر تاسیسات حیاتی می‌افتد، دیگر کرم ضدآفتاب تنها نگرانی ساکنان این بهشت مصنوعی نیست.

فرار از منطقه خطر و جستجوی پناهگاهی جدید

پیش از آغاز درگیری‌ها، از جمعیت ۱۲ میلیون نفری امارات، حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر را خارجی‌های مرفه تشکیل می‌دادند. در میان آن‌ها بیش از ۲۴۰ هزار میلیونر حضور داشتند. اما پس از حملات اخیر و تهدیداتی که در ۱۸ مه حتی یک نیروگاه هسته‌ای امارات را هدف قرار داد، بسیاری از این افراد چمدان‌هایشان را بستند. برخی با آخرین پروازها به اروپا گریختند و برخی دیگر با ساعت‌ها رانندگی به مسقط در کشور همسایه پناه بردند.

دومینیک ولک از شرکت «هنلی و شرکا»، که به جابجایی افراد مرفه کمک می‌کند، می‌گوید درخواست‌های اقامت خارجی در هفته‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، ژان فرانسوا هاروی، وکیل مهاجرتی، توضیح می‌دهد که اکنون بیش از ۳۵ کشور برای جذب این ثروت‌های سرگردان با هم رقابت می‌کنند. مقاصد امنی مانند نیوزیلند یا مالت حالا با رقبایی مانند مالدیو و آرژانتین روبرو هستند. در مقابل، ترکیه با ارائه معافیت ۲۰ ساله برای عایدی سرمایه (سودی که از فروش دارایی‌های ارزشمند به دست می‌آید)، توانسته ده‌ها سرمایه‌دار را با فروش ملک به شهروندان خود تبدیل کند.

جذابیت‌های پنهان میلان و بازگشت درخشان سنگاپور

هرچند مقاصد دوردست آرامش‌بخش هستند، اما بسیاری از این مهاجران به دنبال شبکه‌های تجاری می‌گردند. روبرتو بونومی، وکیل مالیاتی در ایتالیا، و دیلتا جورجولو از آژانس املاک لوکس «ساتبیز»، تایید می‌کنند که تقاضا برای اقامت طولانی‌مدت در میلان به‌شدت بالا رفته است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مانند «میلنیوم منیجمنت» در میلان مستقر شده‌اند تا از سیستم مالیات مقطوع (پرداخت یک مبلغ ثابت سالانه بدون در نظر گرفتن میزان کل درآمد) بهره‌مند شوند. این رقم سالانه اکنون ۳۰۰ هزار یورو تعیین شده است. برای غیراروپایی‌ها، سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار یورویی در یک استارتاپ، یا خرید ۲ میلیون یورو اوراق قرضه دولتی، بلیت طلایی ورود به این کشور است.

در آن سوی جهان، سنگاپور نیز آغوش خود را باز کرده است. واردات طلای این کشور از امارات از ماه ژانویه چهار برابر شده است. رایان لین از یک شرکت حقوقی محلی می‌گوید درخواست‌های جابجایی در دو ماه اخیر یک‌سوم بیشتر شده است. ثروتمندان هندی نیز که سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها با سرمایه‌های بیش از یک میلیون دلار کشورشان را ترک می‌کنند، دوباره جذب سنگاپور شده‌اند؛ مسیری که موکش آمبانی، میلیاردر نامدار هندی، در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد.

موانع مالی و رویای بازگشت به خاورمیانه

با این وجود، هیچ‌یک از این مقاصد جایگزین بی‌نقصی نیستند. الیگارش‌های روسی (ثروتمندان قدرتمندی که پیوندهای عمیقی با حاکمیت روسیه دارند) در اروپا به‌شدت منزوی شده‌اند. از سوی دیگر، دولت ایتالیا مالیات بر درآمد خارجی را از ۲۰۰ هزار یورو افزایش داده است. سنگاپور نیز با مالیات بر درآمد ۲۴ درصدی چندان ارزان نیست.

علاوه بر این، پس از کشف یک شبکه پولشویی ۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳، سنگاپور قوانین خود را سخت‌تر کرده است. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۸۰ درصد درخواست‌های مجوز برای شرکت‌های کریپتو (کسب‌وکارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده) در سنگاپور رد شده است. یک بانکدار خصوصی می‌گوید فرآیند انتقال پول از دبی به سنگاپور برای سرمایه‌گذاران شبیه به یک معاینه پزشکی دردناک و دقیق است.

با تمام این دشواری‌ها، برخی هنوز به بازگشت امیدوارند. آقای لین معتقد است که ثروت‌های دیجیتال احتمالا در خاورمیانه باقی می‌مانند. یک مدیر مالی برجسته می‌گوید که زمان التیام‌بخش است و کارمندان یقه‌سفید به‌زودی به دبی بازخواهند گشت. اما حقیقت این است که هرچه زخم این جنگ عمیق‌تر شود، ترس از ناامنی نیز ماندگارتر خواهد بود و بسیاری ترجیح می‌دهند روزهای بحران را در جایی دور از دسترس موشک‌ها سپری کنند.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.