جزئیات جدید از بمباران فردو

دوشنبه 27 بهمن 1404 - 08:30
مطالعه 2 دقیقه
سایت فردو
پنتاگون در حال اقدام برای پر کردن دوباره ذخایر بمب‌های سنگرشکن یعنی GBU-57 Massive Ordnance Penetrator است.
تبلیغات

به گزارش زومان، این همان بمب‌هایی‌ست که تیرماه امسال توسط بمب‌افکن‌های B-2 Spirit علیه سایت هسته‌ای فردو استفاده شد. این خبر را مجله نیروی هوا فضای آمریکا بر اساس اسناد نیروی هوایی آمریکا منتشر کرده؛ در این اسناد نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که این خرید «به‌طور حیاتی برای جبران موجودی GBU-57هایی که در جریان عملیات چکش نیمه‌شب مصرف شدند، ضروری است.»

در بخشی از این گزارش آمده است که نیروی هوایی آمریکا، در حال نهایی کردن قراردادی با شرکت Boeing به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است تا بمب‌هایی را که برای حمله به سایت‌های هسته‌ای فردو و نطنز استفاده شده بود، جایگزین کند. البته مشخص نیست طی سال‌های گذشته چه تعداد MOP (Massive Ordnance Penetrator) ساخته شده و چه تعداد هنوز باقی مانده است.

عملیات چکش نیمه شب؛ در بمباران فردو چه گذشت؟

بنابر ادعای این گزارش، در جریان عملیات ۲۲ ژوئن ۲۰۲۵ یعنی اول تیرماه امسال، بمب‌افکن‌های رادارگریز B-2 مجموعاً ۱۴ بمب بر این سایت‌ها ریختند که ۶ بمب بر فردو فرود آمد و ۲ بمب بر نطنز.

نکته دیگر اینکه هر بمب‌افکن دو فروند MOP حمل می‌کرد. MOP دارای پوسته‌ای سخت است که می‌تواند از لایه‌های سنگ، بتن و فولاد عبور کند. حسگرهای داخل بمب محیط عبوری را تشخیص می‌دهند تا انفجار در عمق انتخاب‌شده انجام شود.

طبق ادعای دیگر این گزارش،‌ عملیات چکش نیمه‌شب نخستین استفاده عملیاتی از این بمب‌های ۳۰ هزار پوندی بود. ادعای دیگر این است که عملیات چکش نیمه‌شب با مشارکت ۱۲۵ هواپیما انجام شد؛ از جمله F-35، F-22، F-16، هواپیماهای سوخت‌رسان و B-2ها.

این گزارش مدعی شده که آمریکا همچنین تأسیسات سومی در اصفهان را با بیش از دوجین موشک کروز تاماهاوک هدف قرار داد.

یک بمب سه اثر مخرب دارد: موج انفجار، ترکش و فشار بیش از حد. در این مأموریت، سازوکار اصلی نابودی ترکیبی از فشار و انفجار بود که در تونل‌ها پیچید و تجهیزات حیاتی را از بین برد.
- ژنرال دن کین، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، (اظهارات پس از حمله به فردو)

تاریخچه ساخت و آزمایش بمب MOP

این بمب ابتدا از B-52 آزمایش شد، اما از ابتدا قرار بود توسط B-2 به کار گرفته شود، زیرا اهداف مورد نظر معمولاً با سامانه‌های پدافندی پیشرفته محافظت می‌شوند که بمب‌افکن رادارگریز قادر به نفوذ در آن‌هاست. این سلاح در سال ۲۰۱۱ به توان عملیاتی اولیه رسید.

نیروی هوایی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ آزمایش‌هایی با B-2 انجام داد و سپس در ۲۰۱۷ آزمایش‌های بیشتری برای تأیید بهبودها صورت گرفت. جدیدترین ارتقا، فیوز هوشمند Large Penetrator بود که در ۲۰۲۰ علیه هدف تونلی آزمایش شد و بین ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ سه آزمایش دیگر انجام گرفت. در ۲۰۲۴ نیز دو آزمایش در مقیاس کامل برای تأیید یکپارچگی آن با B-2 صورت گرفت.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.