دسترسی محدود آژانس به سایتهای مورد حمله آمریکا؛ اظهارات تازه گروسی درباره برنامه هستهای ایران
براساس گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل دیدبان هستهای سازمان ملل متحد میگوید آژانس بینالمللی انرژی اتمی در تلاش است تا نظارت و بازرسیها در تأسیسات هستهای ایران را از سر بگیرد.
به گفته گروسی پس از حملات آمریکا و اسرائیل به چندین تأسیسات هستهای ایران، نظارت بینالمللی تا حدی مختل شد اما بازرسان برخی بازرسیها را از سر گرفتهاند، با این حال دسترسی به سایتهای مورد حمله همچنان محدود است.
او افزود: ایران تاکید کرده طبق سازوکار توافق شده، به تاسیسات مورد حمله قرار نگرفته، دسترسیهایی را داده اما به دلیل نبود آییننامهای در خصوص سایتهای آسیبدیده، این امکان میسر نیست.
گروسی همچنین به وجود مقادیر قابل توجهی اورانیوم غنیشده تا ۶۰ درصد در ایران اشاره کرد که به ادعای او نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هستهای است.
او در این مصاحبه افزود: «این سؤال که آیا آژانس میتواند نظارت و کنترل بر این مواد (اورانیوم) را در همان سطح سابق از سر گیرد، همچنان باز و مفتوح است. ما در تلاشیم تا راه را برای یک توافق جدید هموار کنیم و برای این هدف، در حال مشورت مستمر با دولت ایران، وزیر امور خارجه آن و دیگر بازیگران کلیدی این فرآیند از جمله ایالات متحده هستیم.»