شوک چینی به بازار خودرو؛ واردات متوقف می‌شود؟

یک‌شنبه 7 دی 1404 - 14:15
مطالعه 2 دقیقه
تولید خودرو
شایعه توقف واردات خودرو از چین، بازار را نگران کرده است. اما آیا قانون جدید اژدهای زرد واقعاً ترمز ورود ماشین‌های چینی به ایران را می‌کشد؟

به گزارش زومان، خبرهای جدید از شرق آسیا همیشه بازار ایران را تکان می‌دهد، به‌ویژه وقتی پای خودرو در میان باشد. این‌بار صحبت از یک مصوبه سفت‌وسخت در پکن است که می‌خواهد صادرات خودروهای «نوپلاک» یا همان صفر کیلومتر را محدود کند.

ترسِ بسته شدن دروازه‌های واردات، خیلی زود به جان بازار افتاد. به‌گزارش ایسنا، ماجرا به قانون «تقویت مدیریت صادرات خودروهای دست‌دوم» برمی‌شود که قرار است از ۱۱ دی ۱۴۰۴ (اول ژانویه ۲۰۲۶) اجرایی شود. اما آیا این قانون واقعاً به معنای پایان واردات است؟

شرط جدید چینی‌ها چیست؟

قانون‌گذار چینی این‌بار دست روی نقطه حساسی گذاشته است: خدمات پس از فروش. طبق این مصوبه، اگر قرار است خودرویی با عمر کمتر از شش ماه صادر شود، خودروساز اصلی باید تضمین دهد که در کشور مقصد، خدمات فنی و قطعات را تأمین می‌کند.

بدون این «تاییدیه رسمی»، گمرک چین اجازه خروج هیچ خودروی نوپلاکی را نمی‌دهد. هدف پکن روشن است؛ آن‌ها نمی‌خواهند اعتبار برندهایشان با ارسال خودروهای بدون پشتیبانی به بازارهای جهانی خدشه‌دار شود.

دبیر انجمن واردکنندگان: نگران نباشید

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، آب پاکی را روی دست دلالان نگرانی ریخته است. او معتقد است این مصوبه بیشتر جنبه ساماندهی دارد تا محدودیت.

دادفر می‌گوید:

«اگر شرکت تولیدکننده تاییدیه بدهد، صادرات بلامانع است؛ در غیر این صورت خودرو باید شش ماه در چین بماند.»

نکته ظریف ماجرا اینجاست که شرکت‌های چینی فعال در ایران، همگی نمایندگی رسمی دارند. این یعنی برندهای مادر برای حفظ آبروی تجاری خودشان هم که شده، این تاییدیه‌ها را صادر می‌کنند تا جریان صادرات قطع نشود.

ترفند «فک پلاک» و هزینه‌های احتمالی

پیش‌ازاین، برای دور زدن برخی ممنوعیت‌ها، خودروها را در چین یک‌بار پلاک و بلافاصله «فک پلاک» می‌کردند تا به‌عنوان خودروی کارکرده صادر شود. حالا با قانون جدید، مسیر کمی شفاف‌تر اما شاید پرچالش‌تر شود.

آیا خودرو گران می‌شود؟ دادفر احتمال می‌دهد که به‌دلیل چالش‌های حمل‌ونقل و انتقال پول، شاید تغییر اندکی در قیمت تمام‌شده رخ دهد، اما این افزایش «چشمگیر» نخواهد بود.

تجار ایرانی و شرکای چینی، سال‌هاست راه عبور از این پیچ‌وخم‌ها را یاد گرفته‌اند. آنچه اکنون اهمیت دارد، نه قانون چین، بلکه همت دولت در داخل است. اگر موانع داخلی برداشته شود و تعرفه‌ها جهش پیدا نکنند، مصوبه جدید چین تنها کیفیت خدمات را بالا می‌برد و ترمز واردات نخواهد بود.

به نظر شما آیا این قانون کیفیت خودروهای وارداتی را بهتر می‌کند یا فقط باعث گرانی می‌شود؟ دیدگاه خود را بنویسید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.