بازگشت کشتیها به کانال سوئز پس از 2 سال؛ پایان مسیر پرهزینه آفریقا؟
به گزارش زومان، چرخ غولهای کانتینری جهان، پس از نزدیک به دو سال، دوباره به سمت کانال سوئز میچرخد. شرکتهای بزرگ کشتیرانی که از آبان ۱۴۰۲ (نوامبر ۲۰۲۳) به دلیل ریسکهای امنیتی در دریای سرخ، کشتیهای خود را به مسیر طولانیتر و پرهزینهتر آفریقا منحرف کرده بودند، حالا با احتیاط استراتژیهای بازگشت را تدوین میکنند.
این تغییر مسیر، که در واکنش به حملات نیروهای یمن به کشتیهای تجاری صورت گرفت، شوک بزرگی به زنجیره تأمین جهانی وارد کرد. اما بهگزارش رویترز، یک توافق آتشبس در ماه اکتبر، بارقه امیدی برای بازگشایی این شاهراه حیاتی ایجاد کرده است، هرچند نگرانیهای امنیتی همچنان به قوت خود باقی است.
پیشگامی مرسک: یک گام نمادین
شرکت دانمارکی مرسک (Maersk)، یکی از بزرگترین بازیگران این صنعت، روز جمعه اعلام کرد که یکی از کشتیهایش برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته، با موفقیت از دریای سرخ و تنگه بابالمندب عبور کرده است.
با این حال، مرسک تأکید کرده که برنامه فوری برای بازگشایی کامل این مسیر ندارد و این اقدام را یک «رویکرد گامبهگام» برای از سرگیری تردد میداند. این شرکت فعلاً به دنبال تغییر گسترده در شبکه شرق به غرب خود و بازگشت کامل به کریدور سوئز نیست.
واکنش دیگر غولها: از جسارت تا احتیاط
در میان دیگر شرکتها، رویکردها متفاوت است.
شرکت فرانسوی CMA CGM، سومین خط کشتیرانی بزرگ جهان که پیش از این نیز در صورت وجود امنیت، ترددهای محدودی در سوئز داشت، اعلام کرده که از ماه ژانویه، سرویس «INDAMEX» خود (مسیر هند به آمریکا) را از طریق این کانال انجام خواهد داد.
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت آلمانی هاپاگ-لوید (Hapag-Lloyd)، پنجمین شرکت بزرگ کانتینری جهان، در اوایل دسامبر هشدار داد که بازگشت صنعت کشتیرانی به کانال سوئز تدریجی خواهد بود و یک دوره گذار ۶۰ تا ۹۰ روزه برای تنظیم لجستیک و جلوگیری از ازدحام ناگهانی در بنادر لازم است.
گروه نروژی حملونقل خودرو، والنیوس ویلهمسن (Wallenius Wilhelmsen)، همچنان در حال ارزیابی شرایط است. سخنگوی این شرکت روز جمعه گفت تا زمانی که شرایط خاصی برآورده نشود، تردد از این مسیر را از سر نخواهد گرفت.
به نظر شما بازگشت کامل شرکتهای کشتیرانی به کانال سوئز چقدر محتمل است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.