از ریل‌گذاری در شمال تا میدان گازی آرش؛ رونمایی از نقشه راه قرارگاه خاتم

دوشنبه 24 آذر 1404 - 15:10
مطالعه 3 دقیقه
قرارگاه خاتم
از کریدور شمال-جنوب تا میدان گازی آرش؛ قرارگاه خاتم برای دو ابرپروژه مرزی خیز برداشته، در حالی که ساعت برای منابع مشترک با همسایگان به شماره افتاده اس

به گزارش زومان، فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های زیرساختی در عرصه اقتصاد، می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر مسیر توسعه کشور داشته باشند، گاه بیش از بیانیه‌های سیاسی. در حال حاضر، دو منطقه استراتژیک ایران، یکی در شمال و دیگری در جنوب، محل اجرای پروژه‌های مهم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، بازوی عمرانی سپاه، شده‌اند که نقش کلیدی در توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های ملی ایفا می‌کنند.

در تازه‌ترین اعلام موضع، فرمانده این قرارگاه از ورود به دو پروژه‌ کلیدی خبر داده که هر کدام، داستانی پرکشش از رقابت، دیپلماسی و البته، مهندسی دارند. به‌گزارش خبرگزاری ایلنا، سردار عبدالرضا عابد در یک نشست خبری، جزئیات این پروژه‌ها را تشریح کرده است.

راه‌آهن رشت-آستارا: آخرین حلقه زنجیر گمشده

داستان اول، در شمال کشور و بر سر راه‌آهن رشت-آستارا روایت می‌شود. این خط آهن ۱۶۲ کیلومتری، شاید در نقشه قطعه‌ای کوچک به نظر برسد، اما در واقع، حلقه‌ گمشده‌ کریدور استراتژیک «شمال-جنوب» است؛ شاهراهی که اقیانوس هند را به شمال اروپا متصل می‌کند.

با وجود تعهدات روسیه، این پروژه با تأخیرهایی روبه‌رو شده و حالا قرارگاه خاتم برای به حرکت درآوردن چرخ‌های آن پیش‌قدم شده است.

چالش اصلی اما این بار نه فنی، که انسانی است: مسیر راه‌آهن از شالیزارها و زمین‌های کشاورزی مردم می‌گذرد.

به گفته‌ سردار عابد، قرارگاه مدلی برای حل این «معارض» پیشنهاد داده تا هم پروژه پیش برود و هم معیشت کشاورزان آسیب نبیند.

میدان گازی آرش در جنوب: مسابقه‌ زیرزمینی برای گازی که منتظر نمی‌ماند

همزمان، در جنوب، داستان دیگری با ضرباهنگی تندتر در جریان است: میدان گازی آرش. این میدان، مشترک است و به قول قدیمی‌ها، «مال مشاع» است. طرف مقابل، کار برداشت و استخراج را شروع کرده و هر روز تأخیر، به معنای از دست رفتن سهم ایران از این خوان نعمت است. فرمانده قرارگاه خاتم با صراحت می‌گوید:

باید کار را در سهم کشورمان شروع کنیم... طرف مقابل شروع کرده است و ادامه کار بستگی به این موضوع دارد که انصاف داشته باشد حق و حقوق طرف مقابل را حفظ کند.

این یعنی یک مسابقه‌ تمام‌عیار زیرزمینی که در آن، هرکس زودتر به مخزن گاز برسد، سهم بیشتری می‌برد. قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار ایرانی، برای شروع کار اعلام آمادگی کرده و منتظر چراغ سبز وزارت نفت است.

پازل بزرگ یک امپراتوری عمرانی

این دو پروژه، تنها قطعاتی از یک پازل بزرگ‌تر هستند. فعالیت‌های این قرارگاه، از تأمین انرژی تا امنیت آبی و توسعه زیرساخت‌ها را در بر می‌گیرد. آن‌ها پیش از این با تکمیل پالایشگاه «ستاره خلیج فارس»، ایران را در تولید بنزین به خودکفایی رساندند و حالا «پالایشگاه مهر خلیج فارس» را در نوبت افتتاح دارند.

در حوزه‌های دیگر نیز ردپای این قرارگاه دیده می‌شود:

  • شاهرگ‌های ترانزیتی: ساخت بیش از ۶۰۰ کیلومتر از خط‌آهن استراتژیک چابهار-زاهدان برای اتصال اولین بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی.
  • صنعت دریایی: ساخت و تحویل دو فروند کشتی غول‌پیکر ۱۱۳ هزار تنی «افراماکس» توسط شرکت صدرا، که توانایی پیمایش اقیانوس‌ها را دارند.
  • مقابله با بحران آب: احداث ۶۲ سد و ۷۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب برای مدیریت تنش‌های آبی در کشور.
  • زیرساخت دیجیتال: اجرای ۴۰ هزار کیلومتر فیبر نوری که پهنای باند اینترنت کشور را از ۳ به ۴۰ ترابیت بر ثانیه رسانده است.

این قرارگاه با اعلام اینکه برای «احترام به بخش خصوصی» وارد پروژه‌های زیر ۵۰۰ میلیارد تومان نمی‌شود، تلاش می‌کند خود را نه رقیب، که بازویی توانمند برای دولت در پروژه‌هایی معرفی کند که شاید کمتر پیمانکاری جسارت یا توان ورود به آن‌ها را داشته باشد. حالا باید دید این غول عمرانی در دو میدان جدید شمال و جنوب، چه سرنوشتی را برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد.

نقش قرارگاه خاتم در پروژه‌های کلان ملی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

© 1404 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زومان تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.